skip to Main Content

POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W ROKU SZKOLNYM 2021/2022


Poradnik dla rodziców
Jak wspierać dziecko w powrocie do szkoły?

Zachowania, które mogą pojawić się w związku z powrotem dziecka do nauki stacjonarnej

  • niechęć wyjścia dziecka z domu do szkoły
  • brak motywacji do nauki
  • pogorszenie koncentracji uwagi
  • zaburzenia nastroju, lęk, stres, płaczliwość
  • unikanie rówieśników
  • zaburzenia snu
  • zaburzenia apetytu
  • zamykanie się w sobie
  • niechęć do kontaktów
  • chroniczne zmęczenie
  • objawy somatyczne (nieuzasadniony medycznie np. ból brzucha, głowy itp.)
  • zniechęcenie do aktywności

 

Niechęć wyjścia dziecka z domu do szkoły. Wynika to z jego obaw, bo nie wie co je czeka.

 RODZICU!

– wykaż się dużą cierpliwością 

– wykaż się empatią w stosunku do obaw dziecka

– staraj się zniwelować te obawy, np. przypomnij z nim najlepsze chwile, które przeżyło w szkole

 

Pogorszenie się ocen u dziecka tam, gdzie do tej pory nie miało z nauką problemów.

RODZICU!

– daj dziecku wsparcie i motywację do działania

– bądź w stałym kontakcie z nauczycielami w celu monitorowania sytuacji

 

Brak motywacji do nauki, pogorszenie koncentracji uwagi.

Jeśli dziecku przychodzi z trudem wykonywanie prostych dla niego zadań i ćwiczeń, a do tej pory robiło je sprawnie bez żadnych problemów, może to być oznaką osłabienia koncentracji i uwagi.

RODZICU!

–  postaraj się zminimalizować ilość bodźców wokół dziecka

–  przed nauką dobrze wywietrz pokój,  zadbaj, aby temperatura powietrza w pomieszczeniu  wynosiła 20-22° C.

Zaburzenia nastroju – rozdrażnienie lub złość bez konkretnego powodu może być skutkiem stresu czy lęku związanego z powrotem do szkoły.

RODZICU!

–  postaraj się zapewnić dziecku dużo wsparcia

–  daj mu poczucie bezpieczeństwa, rozmawiaj z dzieckiem

 

Zamykanie się w sobie.

Utrata poczucia własnej wartości, zaniżona samoocena, poczucie bycia bezwartościowym, niepotrzebnym może być powodem depresji spowodowanym długim czasem izolacji.
Fizyczna depresja może objawiać się złym samopoczuciem: bólem głowy, bólem mięśni i stawów czy brakiem apetytu.

RODZICU!

– rozmawiaj z dzieckiem, aby wzbudzić w nim  świadomość że nie jest samo

– zwróć się o pomoc do specjalisty (poradnia psychologiczno-pedagogiczna, psycholog, pedagog)

 

Problemy ze snem.

RODZICU!

– postaraj się, aby dziecko szło spać zawsze o tej samej porze 

– dobrze wywietrz pokój

– nie pozwól oglądać telewizję na dwie godziny przed snem

–  stwórz  wyciszającą i relaksującą atmosferę przed snem

 

Unikanie rówieśników – dziecko jest wycofane.

RODZICU!

  • postaraj się na nowo przybliżyć kolegów naszego dziecka
  • możesz zorganizować jakieś aktywności, która będą dla nich atrakcyjne
  • spróbuj wspólnie zorganizować czas dla swojego dziecka i jego kolegów

 

Rodzicu! Pamiętaj, że może Ci pomóc:

  • wychowawca
  • dyrektor szkoły
  • pedagog szkolny, psycholog szkolny

JAK POPRAWIĆ KONTAKT
Z DZIECKIEM…

 

      Bywa, że mimo wielu wysiłków włożonych w wychowanie dziecka nasz kontakt z nim w okresie dorastania nie jest najlepszy. Czy można coś naprawić? Na pewno można nad tym pracować, ale nie jest to łatwe. Utracone zaufanie, brak wiary, złość to sprawy, które – gdy narastały latami – mogą być trudne do zmiany, ale są możliwe i należy próbować.

 

Jeżeli chcesz wprowadzić zmiany, to powiedz o tym dziecku.

Porozmawiaj z nim o tym, co i jak chcesz zmienić. Wyjaśnij mu dlaczego
i poproś o współpracę. Dziecko musi widzieć, że zależy ci na poprawieniu kontaktu.

Jeśli dotychczasowe próby porozumienia się z dzieckiem nie powiodły się, należy podjąć nowe działania. Nie warto rezygnować z bliskości. Oboje tego potrzebujecie.

 

Jeżeli jakieś zachowanie twojego dziecka jest dla ciebie nie do przyjęcia, spróbuj to zmienić. Powiedz mu:

  • jakie konkretnie zachowanie ci chodzi,
  • jakie uczucia przeżywasz, gdy ono zachowuje się w ten nieakceptowany przez ciebie sposób,
  • dlaczego to zachowanie jest twoim zdaniem niewłaściwe,
  • jakie konsekwencje dla ciebie lub innych ma to jego zachowanie,
  • jakiej zmiany oczekujesz.

 

Jeśli chcesz przeprowadzić z dzieckiem poważną rozmowę po to, by wprowadzić zmiany w waszej rodzinie, to:

  • znajdź na nią jakiś spokojny moment,
  • zajmuj się tylko tą konkretną sprawą,
  • mów o tym, co w związku z konkretnym zdarzeniem czujesz,
  • słuchaj uważnie, co dziecko ma ci do powiedzenia,
  • zadbaj o to, by każdy mógł przedstawić swój punkt widzenia i wyrazić własną opinię,
  • zakładaj możliwość zmiany swojego zdania,
  • bądź gotowy do kompromisów,
  • koncentruj się na rozwiązaniu problemu, a nie na tym kto wygra.

Gdzie szukać pomocy?

800 080 222
CAŁODOBOWA BEZPŁATNA INFOLINIA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY, RODZICÓW ORAZ NAUCZYCIELI

800 800 605
CAŁODOBOWA BEZPŁATNA INFOLINIA DLA DZIECI, MŁODZIEŻY RODZICÓW I PEDAGOGÓW „POMAGAMY”

116 111
TELEFON ZAUFANIA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

800 12 12 12
DZIECIĘCY TELEFON ZAUFANIA RZECZNIKA PRAW DZIECKA

 800 70 2222
CENTRUM WSPARCIA DLA OSÓB W STANIE KRYZYSU PSYCHICZNEGO

800 108 108
BEZPŁATNA LINIA WSPARCIA DLA OSÓB PO STRACIE BLISKICH

116 123
TELEFON DLA OSÓB DOROSŁYCH W KRYZYSIE EMOCJONALNYM

800 12 00 02
OGÓLNOPOLSKI TELEFON DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE „NIEBIESKA LINIA”

800 120 226
POLICYJNY TELEFON ZAUFANIA DS. PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE

800 12 01 48
„ZATRZYMAJ PRZEMOC” (NUMER BEZPŁATNY)

800 120 226
OGÓLNOPOLSKI POLICYJNY TELEFON ZAUFANIA

800 199 990
OGÓLNOPOLSKI TELEFON ZAUFANIA NARKOTYKI – NARKOMANIA

801 140 068
INFOLINIA DLA RODZICÓW DZIECI PIJĄCYCH ALKOHOL I ZAŻYWAJĄCYCH NARKOTYKI

800 100 100
TELEFON DLA RODZICÓW I NAUCZYCIELI W SPRAWACH BEZPIECZEŃSTWA DZIECI

 

 

 

 

 

 

Powrót do góry