Skip to content

1. Założenia ogólne konkursu
Konkurs jest adresowany do uczniów klas VI – VII szkoły podstawowej, którzy posiadają wysokie kompetencje czytelnicze, umiejętność wnikliwej interpretacji utworów, a także umiejętność samodzielnego wnioskowania i poprawnego wypowiadania się w różnych formach.

2. Zakres wymaganych wiadomości i umiejętności:
Zadania konkursowe sprawdzają wybrane zagadnienia z zakresu czytanych książek, wiedzy i umiejętności objętych zapisami aktualnie obowiązującej Podstawy Programowej Kształcenia Ogólnego (PP) z języka polskiego, standardów wymagań oraz treści poszerzające ww. zagadnienia.

3. Cele konkursu:

  • utrwalenie wiadomości o lekturach;
  • określenie stopnia znajomości tych lektur;
  • motywowanie uczniów do czytania książek i zdobywania wiedzy;
  • kształtowanie umiejętności odbioru dzieł literackich;
  • doskonalenie umiejętności przekazywania nabytych wiadomości;
  • rozwijanie kompetencji osobistych, takich jak: kreatywność, radzenie sobie ze stresem towarzyszącym rywalizacji i wypowiadaniu się na forum, współpraca z innymi członkami zespołu;
  • emocjonalne zaangażowanie w wykonywane zadania; wykonanie pracy twórczej: przygotowanie planszy z rozwiązaniami zadań, wymyślenie hasła zachęcającego do czytania.

4. Lista lektur obowiązujących na konkursie:

  • „Ania z Zielonego Wzgórza”;
  • „Bracia Lwie Serce”;
  • „Charlie i fabryka czekolady”;
  •  „Chłopcy z Placu Broni”;
  •  „Dynastia Miziołków”;
  •  „Historia żółtej ciżemki”;
  • „Przygody Tomka Sawyera”;
  • „Szatan z siódmej klasy”;
  • „Tajemniczy ogród”;
  • „W pustyni i w puszczy”.

5. Zasady konkursu:

  • Klasy VI – VII szkoły podstawowej wybierają do konkursu cztero- lub pięcioosobowe grupy i zgłaszają je w bibliotece szkolnej lub u nauczyciela języka polskiego minimum tydzień przed konkursem.
  • Każda grupa otrzyma od nauczyciela 10 zadań. Każde z nich będzie zapisane na oddzielnej karteczce.
  • Wszystkie kartki z pytaniami i odpowiedziami uczestnicy naklejają na szarym papierze. W ten sposób powstanie plansza, którą oceni jury.
  • Na górze planszy uczniowie zamieszczają hasło zachęcające rówieśników do czytania.
  • Na wykonanie zadań uczniowie będą mieli 60 minut.
  • W sumie grupy mogą zebrać maksymalnie 54 punkty, w tym 50 za wykonanie zadań konkursowych. Punktacji (0 – 2p.) podlega również hasło zachęcające do czytania. Dodatkowe punkty w skali 0 – 2 można otrzymać za stronę graficzną i estetyczną plakatu.
  • O liczbie punktów decyduje jury konkursu.
  • Uczniowie, którzy zdobędą największą liczbę punktów, zostaną nagrodzeni.

6. Termin konkursu: 27.02.2019 r.

Powrót do góry